UTSTÄLLNING OCH SEMINARIUM OM KONSTNÄRLIGA STRATEGIER I STADSRUMMET
Verka är ett sällsynt imperativ, som uppmanar till att ta plats eller agera, med en möjlig politisk ton. Det ger associationer till konstvärlden, som en verbifiering av ordet verk. Verka betyder alltså inte bara agera i största allmänhet utan kan ses som en uppmaning (eller en stillsam beskrivning av) att skapa just (konst)verk. Verka är dessutom namnet på Studio 44:s utställning i seminarieform som erbjuder ett fullmatat program med föredrag, konsthändelser och samtal kring bl a kryphålsteori, könsaspekter i stadsrummet och kinesisk konstaktivism.
TORSDAG 10/9 – SÖNDAG 13/9 & TORSDAG 17/9 – LÖRDAG 19/9
PROGRAM
Filmerna Safe Slut och Apple visas under hela utställningsperioden i projektrummet.
SAFE SLUT– en karneval genom Valla torg
Thérèse Kristiansson / The New Beauty Council och Theresa von Hofsten, Hannah Goldstein, Karin Drake, Maria Breide, Sara Ullman, Emma Lundqvist, Hedvig Nathorst-Böös
I början av maj 2009 iscensatte en grupp kvinnor en karneval genom Valla Torg. Med visselpipor och tamburiner drog de genom mörka skogspartier och graffade gångtunnlar endast iförda helkroppsmålningar som föreställde den ”slampigt” klädda kvinnan.
Aktionen och dokumentationen från denna undersöker vilken makt de idéer om det offentliga rummet som skapas i media, av politiker och polisen, har på kvinnors sätt att röra sig och uppföra sig, t ex i nattens mörka gator och passager. Idéer om otrygghet begränsar kvinnors liv fast det offentliga rummet egentligen är tryggare för kvinnor än för män. De falska föreställningarna om kvinnors utsatthet i det offentliga rummet regisserar beteenden och reproducerar bilden av att kvinnor ska vara rädda i det offentliga rummet, medan man förflyttar fokus från våldet och våldtäkten i det privata rummet/hemmet. Safe Slut undersöker hur man genom att appropriera detta farliga rum och tar över det med sin egen kropp kan omprogrammera dess föreställning/idé/rykte och ta tillbaka rörelsefriheten.
APPLE
Apostolos Zerdevas
Verksam i Aten, arbetar med video och fotoinstallation.
Hans arbeten kretsar kring terrorism och dess inverkan på samhället.
I Apple (2008) använder Zerdevas en estetik som är inspirerad av autentiska propagandavideor för att undersöka hur bilden av terroristen kan användas i olika sammanhang med olika syften. Han vill problematisera terrorism som historiskt och socialt fenomen och fördjupa analysen bortom den masshysteri som skapats efter 11 september 2001.